Yksi offroad-ajon kilpailulaji on suunnistus. Siinä etsitään autolla ajaen maastoon kätkettyjä rasteja. Kilpailujen yhteydessä on yleensä useita eri kilpailuluokkia, joilla on voitu erotella esimerkiksi pieni- ja isopyöräiset maastoautot. Lisäksi voi olla oma luokkansa mönkijöille, sekä oma avoin luokkansa erilaisille ajoneuvoille, joista osa voi olla tieliikennekelpoisia ja osa ei.

Offroad-suunnistus voi olla todella haastavaa kuljettajan ajotaitojen ja auton ominaisuuksien kannalta. Rastit voivat sijaita korkeiden kallioiden päällä, tai keskellä upottavaa suota. Myös auton hinaaminen vinssillä on tavanomaista. Kilpailun säännöissä määritellään usein tarkkaan, ettei esimerkiksi sellaista puuta, jossa rasti on kiinnitettynä, saa käyttää apuna autoa vinssatessa.

Rastien sijainti esitetään kilpailijoille yleensä joko perinteiselle kartalle merkittyinä, tai sitten digitaalisina karttapisteinä. Kilpailualue on aina määritelty, eivätkä autot saa poistua tuolta alueelta kisan aikana. Usein autoihin laitetaan järjestäjän toimesta jäljitinlaite, jotta autojen reaaliaikaista sijaintia voi seurata. Aluetta on usein rajoitettu siimoin, jotta autot eivät aja missä vain.

Suunnistuskilpailut ovat pitkiä, ja autoa saatetaan joutua huoltamaan kesken kilpailun. Siispä kilpailijoilla saattaa olla kisoissa mukanaan huoltojoukot. Yleensä huoltoajoneuvot eivät saa mennä maastoon, vaan niiden tulee pysyä yleisillä teillä ja toimittaa huollot niiltä käsin. Huoltojen aikana kuljettaja ja apukuski saattavat ehtiä myös hieman lepäämään.

Miten offroad-suunnistuksessa todistetaan rastilla käynti?

Offroad-ajon suunnistuksessa rastit saatetaan laittaa kiperiin paikkoihin, joihin on vaikea päästä autolla. Usein voisi olla helpompaa jättää auto lähelle ja kävellä rastille. Siksi maastoajosuunnistuksessa on kehitetty erilaisia todennustapoja siihen, että autolla on käyty rastin luona asti. Todennustapa määritellään kunkin kilpailun omissa säännöissä. Yleinen tapa on esimerkiksi se, että kilpa-ajoneuvosta on otettava valokuva rastin luona. Sääntönä voi olla se, että toisen käden tulee koskettaa rastia ja toisen autoa. On myös ollut käytäntöä, jossa autoon on kiinnitetty pellinpala, johon rastit stanssataan.

Miten pisteet lasketaan?

Offroad-suunnistuksessa saadaan pisteitä suorittamalla rasteja, ja toisista rasteista voi saada enemmän pisteitä kuin toisista. Suunnistuskilpailuissa on yleensä ajallinen takaraja, jolloin kilpailu ja rastien kerääminen päättyy. Kilpailuun voidaan varata esimerkiksi 12 tai 24 tuntia, tai jokin muu aika.