Maastoajossa opitaan mihin oma auto pystyy. Yhteisillä safareilla on hyvä tilaisuus vertailla eri autojen mahdollisuuksia, kun jollain toisella maastoautolla pääsee etenemään sellaisessa kohdassa, josta toiset autot eivät pääse vinssaamatta eteenpäin. Toki kuskin ajotaidot voivat myös suuresti vaikuttaa siihen, pääseekö jostain eteenpäin vai jumittuuko paikalleen. Safarien aikana kokeneemmat offroad-ajajat voivat neuvoa toisia kuskeja sen suhteen, miten kulkuneuvoa tulisi käsitellä, jotta sillä pääsisi ylittämään hankalat esteet paremmin.

Mitä kuljettajalta ja autolta vaaditaan maastoajossa?

Offroad-ajo vaatii hyviä reagointikykyjä, kun auto meinaa lähteä luisumaan, tai kun pitää tietää painaako kaasua vai mitä tehdä kinkkisessä tilanteessa, haastavassa maastossa. Kuskin on tiedettävä sekä omat että auton rajat. Maastoajoon kuuluu satunnainen ajaminen mudassa ja vedessä. Miehet harrastavat maastoajoa naisia enemmän, kuten moottoriurheilua ja autoja yleensäkin.

Aluksi harrastukseen riittää halvin nelivetoauto, mutta vähitellen harrastajia voi alkaa kiinnostaa, mitä kaikkea paremmalla maastoautolla pystyisikään tekemään. Vakavammin kilpailua harrastavat tilaavat autonsa usein ulkomailta ja ohjaamo säädetään tarkkaan kuljettajan mittojen mukaiseksi. Kilpa-autojen rakenteelle on asetettu tarkat vaatimukset.

Mönkijöillä ajaminen ja enduro ovat myös offroad-ajoa

Maastoajo on eräänlaista extremeurheilua, sillä siinä on omat vaaransa, jotka kiehtovat sen harrastajia. Siksi maastoajo vaatii tietynlaista kylmäpäisyyttä ja rohkeutta taitojen lisäksi. Turvallisuuden vuoksi on kuitenkin tiedettävä mitä pystyy tekemään ja mitä ei. On myös joitain muita samankaltaisia moottoriurheilulajeja, joita harrastetaan maastossa.

Mönkijöillä ajaminen on melko samanlainen harrastus kuin offroad-ajaminen maastoautoilla. Mönkijöillä saatetaan päästä ajamaan kaupallisilla mönkijäsafareilla, jolloin omaa kulkuneuvoa ei joudu hankkimaan, kun mönkijän vuokra kuuluu hintaan. Niillä pääsee eteenpäin maastossa, mutta niiden kaatumisherkkyys voi tulla aloittelijoille yllätyksenä ja niiden alle voi jäädä helposti, mikäli mönkijä kaatuu. Jotkut mönkijät voivat olla katettuja. Mönkijöillä yleisin onnettomuus on tieltä suistuminen siinä yhteydessä puuhun törmäys. Yleensä liian suuri ajonopeus on syynä mönkijäonnettomuuksiin.

Autolla offroad-ajamisessa ei välttämättä kilpailla nopeudesta kuin offroad-crosskilpailuissa, joten maastoautoilun ei tarvitse olla kovaa ajamista. Sen sijaan maastoajossa kilpaillaan taituruudesta. Moottoripyörillä tehtävä enduro-ajo on myös offroad-ajamista, mutta siinä ajetaan kovaa esimerkiksi soilla tai vuorenrinteillä.