Offroad-maastoautoilijat tuntuvat selviävän mahdottoman näköisistä tilanteista autoillaan. Ehkä muutkin autoilijat voisivat inspiroitua heistä. Suomessa useimmilla täysi-ikäisillä ihmisillä on ajokortti, mutta ajotaitojen harjoittelu jää yleensä autokouluun. Toki kilometrien ja ajotilanteiden kerryttyä ajotaidotkin kehittyvät, mutta tietoista oppimista harva enää harrastaa ajokortin saatuaan.

Auton hallinta

Turvallisuus paranee, kun autoilija tietää mitä kaikkea autolla voi tehdä ja mitä taas ei. Tietojen pohjalta voi esimerkiksi arvioida pitääkö jäädä odottamaan vastaantulevaa liikennettä ennen kääntymistä vai ehtiikö käännöksen tehdä ajoissa. Autot ovat ominaisuuksiltaan erilaisia ja olisi hyvä opetella tuntemaan kunnolla oma kulkuneuvonsa. Harva tulee lukeneeksi auton ohjekirjaa muuten kuin tarvittaessa jolloin jotkut uudet ominaisuudet saattavat jäävät kokonaan käyttämättä.

Auton valojen käyttö on yksi ominaisuus, jota ei aina opetella tuntemaan kunnolla uuden auton kohdalla. Toisissa autoissa takavalot syttyvät automaattisesti, kun taas toisissa ne pitää itse laittaa päälle. Takavalojen käyttö on kuitenkin tärkeää, sillä valoton auto on aina riski liikenteessä. Sumuvalot ja muutkin erilaiset valot unohdetaan kokonaan aivan liian usein. Jokaisen autoilijan tulisikin opetella tuntemaan oma kulkuvälineensä, kuten offroad-kuskit tuntevat oman autonsa.

Sään ja maaston huomioiminen

Suomessa vuodenaikojen vaihtelulla on suuri vaikutus autoiluun. Kun ulkona on pimeää ja liukasta ja sataa lunta, voisi olla parempi harkita kotiin jäämistä, eikä kuvitella olevansa yhtä hyvä kuski kuin offroad-kilpailijat. On tärkeää tietää niin omien kykyjensä kuin autonsakin suorituskyvyn rajat. Toisaalta jos katsoo netistä offroad-kuljettajien videoita tai televisiosta Kanadalaisten tukkikuskien selviytymistaisteluita, voi tavallisella autoilijalla hämärtyä käsitys siitä, mihin itse pystyy ja mitä omalla tavallisella autolla voi tehdä. Monet autot eivät ole edes nelivetoja, joten niillä tuskin noustaan lumipenkasta ylös.

Vinssin käyttö voisi olla hyvä taito tavallisillekin autoilijoille, mutta silloin autossa pitäisi olla tähän sopiva paikka ja olisi myös oltava jotain, mihin vinssin kiinnittää. Metsäajossa offroad-kuskeilla on jatkuvasti ympärillään puita, joihin vinssin kiinnittäminen on mahdollista. Tavallisten kuskien on myös muistettava, että offroad-kilpailuautoissa on yleensä erilaiset määräykset auton turvarakenteiden suhteen kuin mitä on vaikka tavallisissa katumaastureissa. Autoissa olevien turvakaarien avulla varmistutaan esimerkiksi siitä, ettei koko matkustamo mene kasaan kumoon kaaduttaessa.